Het radiospel Het Geluid van Qmusic is al sinds 2007 niet weg te denken van de Nederlandse radio. Het principe is simpel: per spelronde krijgt één deelnemer de kans om Het Geluid te raden. Geeft de deelnemer het juiste antwoord, dan wint diegene de ‘waarde’ van Het Geluid op dat moment. In 2017 zocht Qmusic naar een manier om het spel te innoveren en toegankelijker te maken. We ontwikkelden hiervoor een nieuw spelcomponent en integreerden dit in de bestaande Qmusic-app.

Luisteraars konden zich door een simpele druk op de knop aanmelden én meespelen in de app. Wanneer de deelnemer op de radio zijn of haar antwoord gaf, kregen ‘appspelers’ één minuut de tijd om aan te geven of het zojuist gegeven antwoord juist of onjuist was. Appspelers met het foute antwoord vielen af; je kon je ‘JA’ maar één keer gebruiken. Was het gegeven antwoord op de radio juist, en koos je als appspeler ook voor ‘JA’, dan verdeelden alle appspelers met het goede antwoord een extra prijzenpot van €10.000. Deze innovatie resulteerde in een stijging van het aantal app-downloads, deden er op het hoogtepunt elk uur gemiddeld 5.000 mensen mee via de app en groeide het aantal geregistreerde spelers naar 80.000. Zo kon ineens heel Nederland meespelen met Het Geluid! Ook verhoogde Qmusic hierdoor het aantal ‘Q-members’ significant, wat zorgt voor meer relevante gebruikersdata- en inzichten. Het mechanisme is tijdens opvolgende acties doorontwikkeld en ontketende een groei van het appgebruik bij Nederlandse radiospellen.  

Als Manager Content & Concepts was ik vanuit Qmusic (mede)verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling van de toepassing.

Samen met: collega’s Qmusic (NL & BE), Gillz